Formandens beretning 24.2.2023

For året 2022 v. Helen Kjersgaard

Velkommen - alle der har en digital fuldmagt skal henvende sig til bestyrelsen nu, inden vi rigtig går i gang med generalforsamlingen.

Vi skal benytte navn og medlemsnummer samt fuldmagtsholderens navn/medl-nr.

Evt Pause til ovennævnte

VELKOMMEN

Vi fortsatte bestyrelsesarbejdet efter sidste års generalforsamling med samme ansvarsområder som hidtil.

Årets indkøb, som hænger til skue her og som, efter den korte pause, bortloddes ved generalforsamlingen - er kulminationen af året der gik.

Vi har kigget lidt ud i verden, på tendenser og set at især kunsttryk er i vælten, hvilket også appelerer til et yngre segment - som vi mega gerne ramme, for at få flere og gerne yngre medlemmer med i kunstforeningen.

Det har også haft indflydelse på vores indkøb af værker i år. Vi har en del grafiske tryk.

Jeg vil lave 3 nedslag i værkerne

Af kunsttrykkene vil jeg fremhæve de tryk, vi i år har fået for vores medlemskab i “Kunstforeningen af 1958”

Kunstneren er Kirsten Bøgh (KB)

KB er uddannet på Det fynske Kunstakademi her i Odense og har en

Bachelor i Kunsthistorie fra KU

Hun flyttede fra Odense til ‘Atelierhusene’ Grønnemose Allé 21 ved Utterslev Mose i Kbh NV

Disse 21 ikoniske boliger, som har 80 års jubilæum i år, er nok noget af det tætteste man kommer på en nutidig Kunstnerkoloni ( lignende kendes fra Skagen, Kerteminde, Worpswede v Bremen og flere andre )

Atelierhusene er meget eftertragtede boliger for udøvende kunstnere.

Hvert år den 1. ell 2. søndag i september inviterer kunstnerne til “Åbne Atelierer” på Grønnemose Allé i deres atelierer / absolut et besøg værd !!

Med udgangspunkt i egne digte arbejder KB med hjemlig nærhed og genkendelige elementer fra hverdagen - som hun tilfører et fjernt kulturelt indslag,

nemlig bearbejdelse af mønstre fra persiske tæpper.

DIGT:

MED UDSIGT TIL MÅNEN

DER ER HVID ELLER GUL

SOM SPEGEPØLSENS HVIDE PLETTER I NÆRBILLEDE

OG DÉT DRØMTE HUN IKKE OM,

MENS HUN KIGGEDE MOD HIMLEN.

Titlerne på værkerne “MED UDSIGT TIL” og “PÅ DE PERSISKE TÆPPER “ benytter KB brudstykker fra værkstedets udsigt, stuens udsigt, billeder fra boligmagasiner eller persiske tæpper med hukommelsens slørede indtryk.

Lige nu i disse timer er KB og hendes mand Allan Stabel aktuelle

i Galleri Rasmus med udstillingen “LOOKING FOR SOM LIGHT”

fernisering 16-18 efterfulgt af mad og lækker musik.

Kan ses fra 24.2 til 25.3.2023

==========

Vi fik mulighed for at handle med arvingerne til Frede Troelsen og Birgitte Thorlacius.

Frede døde i 2014 (77 år) Birgitte døde i 2022 (75år)

Vi besøgte kunstnerhjemmet i Asperup, der udenfor som indendørs var fyldt med lækker kunst. Overvældende og samtidigt også specielt at opleve et så rigt kunstnerliv blive spredt for alle vinde.

Frede var billedhugger, men udover at lave stenskulpturer arbejdede han også med trærelieffer, maleri og digte. Vi købte trærelieffer og malerier af Fredes.

Frede var optaget af tegn og symboler, som for Frede var fulde af betydning - betydningerne, som han ikke bare videregav, men lod folk finde frem til deres egen. Skabte således en dialog, en historie mellem værk og beskuer.

Granitblokkene var hans foretrukne materiale , hvilket fremgår af hans digt “STEN”

EN STEN

ER EN STEN

DER UDFYLDER

SIN FORM

OG LUKKER

ALT ANDET UDE

ÉN STEN

ER NOK

NB! En anden stor kunstner der også var optaget af tegn og symboler var Paul Klee.

Frede havde en barsk og traumatisk opvækst - Udsagn: Al god kunst handler om liv og død / mange sort/hvide værker.

Fredes hustru, Birgitte Thorlacius var grafiker og uddannet på

Det fynske Kunstakademi - vi købte to fine malerier af hendes - hun er dog mest kendt for sine fine, florlette grafiske arbejder.

==========

Det tredje nedslag i de indkøbte værker er fra vores besøg i endnu et kunstnerhjem. Nemlig hos Alice Bork (og Gert Ejton) i et hjem hvor der også emmer af kunst fra kvist til kælder, hvor Alice både har værksted og galleri. Hun er tilknyttet Fynsk grafiske værksted.

Alice er uddannet på Kolding Kunsthåndværkerskolen / i dag: Designskolen / keramik linjen. Derudover har hun været i mesterlærer som grafiker. Alice har øje for at se muligheder i stort set alt, hvad hun møder på sin færden.

Det mikser hun til en ny fortælling, ny tolkning og et nyt kunstnerisk udtryk.

Vi købte både keramik og grafik hos Alice.

Lang Bane: Kina papir - Frottage/ aftryk fra revnet cement - kul og pigment

Ophæng / Frit hængende

Storgrafik m bil : Collografi, xerolittografi. Bil fundet på bilkirkegård i Sydsverrige

Nummerpladen broderet på. Metalplader bagved fra et nedbrydningsfirma i Vejle